Tuesday, October 17, 2006

دانستنیهای علمی

علاوه بر آنكه غذاي خوبي به شمار مي آيد، مي تواند به عنوان يك داروي مفيد نيز مورد استفاده قرار گيرد.
بسياري به اين ماده غذايي لقب اكسير طول عمر داده، و معتقدند كه مصرف آن مي تواند طول عمر را افزايش دهد.
خاصيت ميكروب كشي و ضد عفوني كننده آن باعث مي شود، تا به عنوان يك آنتي بيوتيك قوي شناخته شود.
عسل نوعي تشعشعات راديواكتيوي دارد كه اين امر مي تواند در مبارزه با عفونت ها مؤثر باشد.
يكي از مواد مفيد در مبارزه با قارچ ها و ميكروب ها به شمار مي آيد.
مي تواند پينه هاي دست و پا را التيام دهد.
در سلامتي و محكم ساختن دندان ها و لثه، نقش دارد.
رنگ دندان را سفيدتر مي كند.
براي روده بسيار مفيد است.
در باز كردن عروق گرفته بدن نقش دارد.
زخم هاي دهان را التيام داده، و در درمان گلو درد مؤثر است.
سستي و بيحالي عضلات را رفع مي كند.
پادزهر خوبي براي سموم، خصوصا مسموميت هاي غذايي به شمار مي رود.
شكننده خوبي براي سنگ هاي كليه و مثانه است.
منبع خوبي براي تأمين ويتامين ها و مواد معدني مورد نياز مي باشد.


ارزش تغذيه عسل با توجه به مقدار مواد قندي و نوع مواد تشكيل دهنده آن بسيار جاي بحث دارد .

در درجه اول و با ارزش ترين خواص تغذيه عسل در توليد انرژي و مكملي براي فراهم كردن ميزان كالري بدن است .
ساختار قندي و به خصوص تركيب نزديك به 50 درصدي قند فركتوز ( قند ميوه ) و 45 درصد گلوکز كه به راحتي جذب ميشود در تامين انرژي مخصوصا در فعاليت هاي پر تحرك بسيار حائز اهميت است .
تر كيبات آروماتيك واسيدي عسل در طبقه بندي عسل جايگاه بعدي را به خود اختصاص مي دهند تر كيبات آروماتيك يا همان عطر و رايحه عسل كه مجموعي از عطر و طعم گل و گياهان طبيعت است نشاط خاصي را به فرد تغذيه كننده از عسل ميدهد
مواد اسيدي موجود در عسل با توجه به مقدار كمشان در عسل نقش اصلي در عطر و طعم عسل دارند و علاوه بر آن ساختار ميزان و نوع اين مواد در تعريف كيفيت عسل بسيار مهم مي باشد بطوري در طبقه بندي عسل ها بر اساس خصوصيا وصفي همچون عطر و طعم ميتوان رابطه مستقيمي بين نوع و مقدار مواد اسيدي ملاحظه نمود .
در درجه سوم مواد معدني ، ويتامينها و اسيد هاي آمينه جاي دارند كه با توجه به مقدار آنها در رژيم غذايي روزانه جايگاه خاصي را نمي توان براي آن تعريف نمود . البته در اين بين دياستاز ها و اينهيبين ها را نبايد ناديده گرفت چرا كه اين دسته از مواد باتوجه به دز بسيار پاييني كه در عسل در مقايسه با ميزان مصرفشاتن دارند ولي از آنا اي كه قدر ت واكنشي اين مواد در همان مقدار كم تعريف شده است نظرات متفاوتي ارائه شده است .
در درجه چهارم گرده گل موجود در عسل ميباشد ميزان گرده در عسل بسيار مهم است چرا كه در پايداري عسل و همچنين شرايط نگه داري آن نقش مستقيم دارد وجود گرده در عسل سبب افزايش ارزش تغذييه اي آن شده چرا كه ثابت شده است بسياري از مواد پروتئيني و آروماتيك از گرده به عسل افزوده ميشود اما بايد توجه داشت وجود گرده در عسل باعث ايجاد كانونهاي كريستالي و در نتيجه سرعت بخشيدن بع فرايند كريستاله شدن عسل دارد و همچنين به دليل بالا بودن رطوبت و مواد مغذي در گرده قدرت فساد پذيري بالايي دارد و پايداري عسل را براي نگه داري طولاني مدت كاهش مي دهد كه البته با توجه به عمل تغذيه زنبور ها از شربت بدونه دخالت گل ، عمل پاستوريزه كردن و حرارت دهي به عسل و فيلتراسين عسل از طوري 0.42 ميليمتري ميزان قابل توجهي از آن را كاهش مي دهد .
در درجه پنجم موم جاي دارد كه هيچ گونه ارزش غذايي نداشته و در طبقه بندي جزء مواد Wax بشمار مي آيد ، قابل جذب نبوده و دفع مي شود.
زنبور بزرگترین هواشناس دنیاست!
انگلیسی‌ها می‌گویند اگر زنبورها کمی‌ زود تر از موعد مقرر بیایند، بطور قطع‌ دمای‌ هوا در آینده‌ نزدیک‌ تغییر خواهد کرد.زنبورها معمولا در فصل‌ سرما به‌ خواب‌ زمستانی‌ می‌روند، اما اگر زود از این‌ خواب‌ بیرون‌ بیایند نشان‌ می‌دهد که‌ هوا زود گرم‌ شده‌ است‌.دانشمندانی‌ که‌ امسال‌ این‌ قضیه‌ را در جای‌ جای‌ دنیا بررسی‌ کرده‌ اند دریافته‌ اند این‌ زنبورها نه‌ تنها در بریتانیا، بلکه‌ در دیگر کشورهای‌ دنیا زود از خواب‌ زمستانی‌ بیدار شده‌ اند که‌ این‌ امر نشان‌ می‌دهد گرمای‌ جهانی‌ بسیار افزایش‌ یافته‌ است‌. محققان‌ می‌گویند به‌ نسبت‌ افزایش‌ زنبورها، گرمای‌ جهانی‌ نیز بالا خواهد رفت‌.به‌ هر حال‌ توجه‌ داشته‌ باشید زنبورها بزرگ‌ ترین‌ هشداری‌ هستند که‌ خطرات‌ گرمای‌ جهانی‌ را به‌ ما گوشزد خواهند کرد.
منبع: روزنامه اعتماد

No comments: